Поп Груйо Бански – заклинателят на оборищенските делегати

Заклинателят на оборищенските делегати е роден през 1836 година в село Баня, Панагюрско. В кръщелното му свидетелство е записан Григор, но всички го наричали Груйо. С това е останал той и в историята. Трудолюбиви и с буден дух хора живеели в това село. В местното читалище, което имало и свой печат, се намирали книги като: „Горски пътник” от Георги С. Раковски, „Софронието” на Софроний Врачански, „Псалтир” от Хаджи Найден Иванович, български вестници и списания, издавани н Цариград.

В такава среда израства и бъдещият бунтовник и заклинател. Семейството му било буйно и трудолюбиво. Груйо е първородният син на баща Тренчо и майката Стана. След него се раждат още четири деца: братята Димитър и Иван, и сестрите Нена и Елена.

Паметникът на поп Груйо в с. Баня, автор е скулпторът Димитър Попов

Още от малък Груйо учи при роднините си мутафчийски занаят. Дядото и чичото виждат, че малкото момче проявява склонност повече към просветата, отколкото към занаята и го дават в старото килийно училище, за да научи наустницата и псалтира. Обучава го банският даскал Леко, който бил и прочут майстор мутафчия. След това става клисар на стария селски свещеник в черквата „Свети Никола”.

Когато поотраснал, със съдействието на чичо му, бил изпратен в мъжкия метох в Самоков, в който се подготвяли бъдещи свещеници. По това време Самоков бил един от центровете на духовния живот в епохата на Възраждането. За двете прекарани в метоха години възрожденският дух оказва влияние върху будното дете.
Усвоил черковно – славянското четмо и писмо, както и черковния ред, през 1854 година Груйо се завръща в родното си село и става учител в килийното училище за три години. Наред с това той е и църковен певец, а през свободното си време работи в мутафчийската керена на учителя Леко Брънчев, за да му се отплати по разноските за обучението му в Самоков. Следващите две години е учител в селата Ферезлий (Овчеполци) и Кавак дере – днешното Тополидол.

През 1858 година поп Груйо се връща в Баня и се задомява. През месец февруари на същата година отива в Пазарджик при Игнатий Йеромонах Рилец, за да бъде подстриган като дякон. Малко по-късно отива в Пловдив, където е ръкоположен за свещеник от тогавашния митрополит Паисий. Определена му е и енория – селата Ферезлий и Кавак дере. В тях поп Груйо работи едновременно като свещеник и учител от 1858 до 1863 година.

През 1863 година е преместен за свещеник в родното му село Баня. В неговата енория влиза и село Мечка – днешното Оборище, в което взема живо участие в обществените работи. В черковните си проповеди, наред с евангелските текстове, говори за Паисиевата история, разказва въодушевено за някогашната велика и свободна България, за това, че е дошло време българите да свалят оковите на робството. С жар им чете книгата „Горски пътник” на Раковски. Тази малка книжка се превръща в евангелието на епохата. Тя става и неговото хайдушко евангелие. С това евангелие в ума и сърцето той служи в църквата, поема пътя на поборник, с него заклева народните представители на Оборище, с него ще освети знамето на панагюрските въстаници и ще напише своите записки в стихотворна форма за Априлското въстание.

„Оборище. Кръстът паметник“, 10 юни 1907 г. Среща на останалите живи представители от Първото Велико оборищенско народно събрание през 1876 г. В центъра на снимката е поп Груйо. Снимката е с художествено добавен цвят (обработка: Николай Радулов)

Все по това време се раждат и петте деца на семейството му. Три от тях умират. През 1864 година умира и жена му. Остава 27-годишен вдовец да се грижи за двете си деца.

Децата поотрастват. В същото време в българските земи стават съдбоносни събития. През 1870 – 1872 година в село Баня идва Васил Левски. Отсяда в дома на Стоян Каралеев. През нощта се свиква тайно събрание, на което присъства и попа с буен характер и патриотичен дух. Пламенните думи на Апостола силно развълнуват душата на поп Груйо. И той става горещ и верен негов последовател.

След гибелта на Левски – 1873 година и след неуспешното Старозагорско въстание – 1875 година активна революционна дейност започва Гюргевския революционен централен комитет. Той разделя България на четири революционни окръзи. Четвъртият от тях – Пловдивският, е оглавен от Панайот Волов.

През първата половина на месец януари 1876 година Волов и Бенсковски преминават в България по заледения Дунав. Слага се началото на великото дело за освобождение. Бенковски се насочва към Средногорието. На 8 февруари 1876 година, съпроводен от Ильо Стоянов, той е в село Баня, отседнал в същия дом, в който преди четири години е пренощувал Левски.

Въодушевен, поп Груйо убедително разказва за готовността на населението в Четвърти революционен окръг да участва във въстанието. В същата вечер, с клетва е образуван местния таен революционен комитет. За негов председател е избран по Груйо. От този момент той става близък и неразделен другар на Бенковски. Придружава го в обиколките му на селищата в Четвърти революционен окръг. Бенковски също е впечатлен от него. В лицето на поп Груйо той вижда верен другар, съидейник. С остър поглед, храбър и решителен, с искрящи очи, остроумен, приказлив, строг и лют, мразещ поробителите, той печели доверието на хората около него. Обичал е да язди кон и да носи оръжие.

Започва трескавата подготовка за въстанието. Поп Груйо запознава войводата с Димитър Коклев от село Мечка, на когото е поверено да намери най-подходящото място за Първото Велико народно събрание, и който го завежда там.

За домакин на събранието Бенковски определя село Мечка и възлага на Кокльо да организира посрещането и изхранването на народните представители, грижата за охраната и храната за конете. Наредено е да се скове маса и определят места за сядане на делегатите. Всички тези приготовления поп Груйо описва в своите спомени за въстанието. От тях се разбира, че той е навсякъде – и при топчиите, и при терзиите и папунджиите, при воденичарите и налбантите, при Иван Зографина, който рисува знамената. След решението за общо събрание за представител на село Баня е избран поп Груйо.

Жителите на готвещите се за предстоящото въстание селища забравили домашните си грижи и стопанства. Вярата за възкресението на българската държава с упование и надежда е изпълнила сърцата на готвещите се участници във въстанието. В тази подготовка участвали всички – млади и стари, жени и деца.

Бенковски, придружен от поп Груйо, Захари Стоянов и панагюрските делегати, тръгват към Оборище. Предвожда ги поп Груйо със сребърния кръст и сабя в ръка. А на килимявката си е прикачил герб от ковано сребро. В полуокръжност са написани буквени съкращения, които разчетени означават: „Лъв български – свобода или смърт! С нами Бог напред!” И дулото на пищова, и дръжката му са от ковано сребро. Бил опасан от оръжия.

По предложение на Волов откриването на събранието трябвало да се предшествува от водосвет и литургия. Представителите – гологлави, със запалени в ръцете свещи, застават смирено. Гръмливият глас на поп Груйо раздира горската тишина. И когато той произнася думи, които ги няма в евангелието, започвайки с: „Верую во единаго хъша балканского, яко есть твой Бог и спасител”, настава раздвижване сред делегатите.

След свършване на Божествената служба, апостолите правят поклон, поп Груйо затваря требника, слага ръка на двата си арнаутски пищова и ги изпразва във въздуха – знак, че службата е свършила и е време „да се отвори” събранието.

С прочувствено слово Бенковски открива събранието и приканва поп Груйо да закълне делегатите. Поп Груйо произнася клетвата и всички представители повтарят след него. Заклева се и сам той, като целува вехтия си требник и ятагана си. Този поп – бунтовник призовава всички на бунт, като им внушава, че „сега е времето българите да се сдобият със свобода”.

На 20 април 1876 година поп Груйо е в село Баня. Научавайки за преждевременното избухване на въстанието веднага отива в Панагюрище и се среща с Бенковски. Ревностно изпълнява поръките му и взема най-активно участие в развитието на събитията. След погрома на въстанието е пленен от турците и подложен на много мъки и изтезания. От Панагюрище навързват бунтовниците, окръжават ги с конен аскер, и ги подкарват за Пазарджик. Там им свалят въжетата и им окачват синджири с „лалета”. С тези железни „лалета” смазвали ченетата на завързаните и им трошели зъбите. На 16-я ден, с белезници на ръце и с железни лалета и топузи по вратовете ги откарвали в Пловдив. При разпитите поп Груйо поема вината върху себе си. Пред очите му е страшната картина как извеждат от затвора въстаници и ги бесят.

По време на тези издевателства пристигат чуждите консули и журналисти, научили за турските зверства в България. Тяхното появяване принуждава турците да спрат бесенето и изтезанията, но след заминаването им изтезанията продължават.

От Пловдив поп Груйо и другарите му навързани ги подкарват на заточение в Мала Азия. Страдалческият им път минава през Одрин и Цариград, след което са заточени в град Кония – Мала Азия. По пътя някои от тях, пребити от бой, умират. От 110 заточеници умират 35 участници във въстанието.

След сключването на Сан Стефанския мирен договор и освобождението на България, те са освободени. На 13 април 1878 година в село Баня, с цветя и песни, били посрещнати от съселяните си. Изтощен от мъки, през 1893 година поп Груйо напуска службата си и получава пенсия като поборник. Написва в стихотворна форма своите „Записки по средногорското въстание”. Умира на 17 ноември 1908 година, заслужил своето място в историята на Априлското въстание като апостол, борец и мъченик за българската свобода.

От книгата на Яко Бойчев
„Заклинателят на Оборищенци”
подбра Лушка Караянева

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.